Självförtroende vs. självkänsla

| Postat i: Allmänt
0
 
 
Tänkte bara prata ut lite om självkänsla och självförtroende. Människor har en tendens och till-omed jag själv, har en tendens att inte skilja självkänsla och självförtroende. Det är så otroligt viktigt, likaså att kunna skilja mellan respektera och acceptera. Självkänsla är något man känner för sig själv, hur man definierar sig själv som människa och sitt inre värde så att säga. Om du gör något och någon annan trycker ner ditt inre för den incidenten, du vågar misslyckas helt enkelt utan att bry dig om att en annan ska knäcka dig för det. Ett tydligt exempel på att ens självkänsla är på topp. Självrespekt går ju lite hand i hand med självkänsla, för du vågar respektera dig själv genom att inte låtas vikas ner av andra människor som står ivägen för din väg till att lyckas. Självkänsla är något som vi alla strävar efter, inte alltid den är på topp, min självkänsla går väldigt mycket i vågor exempelvis och det är bara naturligt. En bra självkänsla håller sig borta från dåliga vibbar, så är det. 
 
Självförtroende handlar om din tro till att klara av/säga saker. När man har en dålig självkänsla tillexempel, så kan självförtroendet därefter också bli sämre, med tanke på att du har lätt för att låta andra trycka ner dig vilket får dig att tycka något dåligt om dig själv och hålla med andra. Brist på självrespekt, självkänsla och självförtroende. Det blir som en ond cirkel. Men ifall du har en bra självkänsla och känner något gott om dig själv, så kan möjligheterna för ditt självförtroende öka vilket gör att du tror på att du kan prestera bättre. Självförtroende handlar mycket om bekräftelse. Omedveten bekräftelse, enligt min personliga åsikt så vill man ju inte alltid kräva bekräftelse, även om det alltid är kul att få komplimanger från sina vänner, sin familj eller sin pojkvän. Tänkte ta ett exempel som är väldigt vanligt bland oss ungdomar i dagens samhälle: varje gång man lägger ut en bild på de sociala medierna, så som Instagram och när likesen väl har börjat rulla in, det är klart man blir glad, det förstärker ens självförtroende, även om man inte vill vara en attention whore. Det behöver man inte vara för att man lägger ut bilder, specifikt om man inte lägger ut något som provocerar. Det tyder på för det första, ett gott självförtroende men även att man på ett hörn vill ha en bekräftelse. Sen finns det något som kallas brist på självkänsla eller ett väldigt dåligt självförtroende, att man är beroende av att lägga ut bilder på sig själv eller att stå i centrum för att folk ska höja och hylla dig till månen, för att du från början är väldigt osäker på dig själv och hur du är som människa, du måste ta reda på vad andra människor tycker före du själv kan stanna upp och inse hur värdefull du faktiskt är.
 
Jag har erfarenheter om hur det är att ha ett beroende där folk måste tala om för dig ständigt hur du ser ut eller hur du är som människa, det tror jag vi alla har. Jag menar: "Men åh, jag är inte alls nöjd med denna bilden, är skit ful." eller, "Fan vad ful jag blev på detta fotot". För att folk ska säga: "Nej du är såååå fin". Klart man kan säga så, det är något vi alla har sagt någon gång, inget jag ofta jag gör fortfarande direkt med tanke på att jag är nöjd med mig själv och behöver inte en bekräftelse där folk ska säga hur jag är som människa för att det ska höja mig. Dock tycker jag det är helt underbart att kunna peppa andra & ge andra komplimanger, likaså att få komplimanger och bli boostad själv. Det uppskattar man alltid! Det gäller att kunna skilja på allt, vad självförtroende innebär, vart självrespekten finns & hur du värdesätter dig själv. Ursäktar ifall detta inlägg blev något rörigt men hoppas ni förstår i princip vad jag menar iallafall. Det är livsviktigt att ha en god självkänsla för att man sen ska kunna tro på sig själv och tro på det man gör, att det är bra, även om du faktiskt misslyckas många gånger. Alla strävar vi efter detta, tror fortfarande inte att min självkänsla och självförtroende är på topp, människor påverkar ju en, absolut. Men något jag är fullt medveten om, är att jag inte skulle kunna vika ner mig för vad en annan människa tycker om mig. Om man är ute på stan och hittar en grymt snygg tröja men som sina vänner eller pojkvän tycker är riktigt ful, då hänger man ju inte tillbaka den om man verkligen tycker så mycket om detta plagg.  Att man vågar stå för vad man tycker är också ett bevis på att man har en god självkänsla. Att våga, tycka och känna, det är viktigt. 
Hittills till Självförtroende vs. självkänsla





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: